Blog

Jak wziąć samochód w leasing na firmę?

jak wziąć samochód w leasing na firmę

    Leasing samochodu to coraz bardziej popularne rozwiązanie wśród polskich firm i cały czas zauważalny jest tu stały trend wzrostowy. Największe zainteresowanie w tym zakresie wykazują małe i średnie firmy. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które umożliwia rozłożenie płatności za firmowy samochód, a jednocześnie prowadzi do znacznych korzyści podatkowych. Czym charakteryzują się poszczególne jego formy i jaka decyzja może okazać się najkorzystniejsza? W dzisiejszym wpisie odpowiadamy na te pytania i wskazujemy jak wziąć samochód w leasing na firmę oraz jakie są zalety takiego rozwiązania.

    Leasing samochodu – na czym polega?

    Ogólnie rzecz biorąc leasing to umowa cywilnoprawna pomiędzy dwoma podmiotami – leasingobiorcą oraz leasingodawcą. Swoją formą przypomina najem, ponieważ samochód nie stanowi od razu własności firmy decydującej się na tę formę finansowania, a może być jedynie przez niego użytkowany (niezależnie czy stanowi składnik jego majątku i może dokonywać odpisów amortyzacyjnych, czy też nie). Dopiero po okresie trwania umowy przedmiot leasingu trafia na własność leasingobiorcy (w leasingu finansowym) lub może zostać przez niego wykupiony (oczywiście nie musi – w leasingu operacyjnym).

    Ważną częścią umowy leasingu jest opłata wstępna, którą należy ponieść na samym początku. Następnie konieczne jest opłacanie rat leasingowych, których wysokość uzależniona jest m.in. od okresu umowy. W zależności od typu umowa leasingowa może obejmować okres od 12 do 72 miesięcy (lub dłużej, w określonych przypadkach). Podstawą do uzyskania finansowania jest złożenie wniosku i przekazanie informacji, które wymaga firma leasingowa.

    Zapytaj o leasing!

    Możliwości wyboru oferty leasingu samochodu

    Jednym z podstawowych kroków, jeżeli chodzi o leasing samochodu osobowego, jest wybór jego rodzaju. Od tego zależą podstawowe warunki, na jakich firma uzyskuje finansowanie. Słowem, zanim przejdzie się do procedury gromadzenia niezbędnych dokumentów i pozostałych kroków formalnych, trzeba zdecydować się na formę i zasady leasingu. Warto zatem poznać najważniejsze cechy dwóch podstawowych rodzajów leasingu, aby móc dokonać pełnej oceny opłacalności.

     

    Firmowy samochód – leasing operacyjny

    • Właścicielem pojazdu jest firma leasingowa,
    • Leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych, ze względu na powyżej wskazane prawo własności,
    • Czas trwania umowy leasingu to minimum 24 miesiące co wynika ze stawki amortyzacji samochodu,
    • Po zakończeniu okresu wskazanego w umowie leasingobiorca może wykupić samochód, a kwota uzależniona jest od czasu trwania leasingu oraz amortyzacji.
    • Do kosztów prowadzenia działalności można zaliczyć: pełną ratę, opłatę początkową, oraz wydatki związane z użytkowaniem samochodu.

    Finansowy leasing dla firm

    • Leasingobiorca włącza przedmiot leasingu (w tym wypadku auto firmowe) do składników swojego majątku,
    • W związku z powyższym to właśnie do niego należy obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych (co wiąże się naturalnie z korzyściami finansowymi),
    • Czas trwania umowy jest bardziej elastyczny niż w przypadku leasingu operacyjnego i zaczyna się już od 12 miesięcy,
    • Po zakończeniu tego czasu samochód automatycznie staje się własnością firmy decydującej się na leasing, nie istnieje tutaj instytucja wykupu auta. W związku z tym koszty na początku są wyższe, jednak nie trzeba ich ponosić na końcu,
    • Do kosztów prowadzenia działalności należą: część odsetkowa raty leasingowej, amortyzacja oraz środki ponoszone na korzystanie z przedmiotu leasingu.

    samochód w leasing oferty

    Jak otrzymać leasing?

    Leasing samochodu osobowego załatwić można bardzo szybko. W przypadku procedury uproszczonej, która jest najczęściej stosowana w przypadku finansowania samochodów osobowych, najczęściej wystarczą dokumenty rejestrowe firmy, wypełniony i podpisany wniosek oraz udzielenie niezbędnych zgód (dotyczących sprawdzenia podmiotu w bazach zewnętrznych oraz związanych z RODO), Zazwyczaj w takich przypadkach nie są wymagane żadne dokumenty finansowe firmy.

    Jak wygląda cały proces?

     

    • Na początku należy oczywiście wybrać auto i dostawcę,
    • Następnym krokiem jest wybór leasingodawcy oraz rodzaju leasingu,
    • Ważnym elementem jest ustalenie warunków umowy oraz dostosowanie finansowania do własnych wymagań oraz możliwości,
    • Złożenie do firmy leasingowej wniosku o finansowanie oraz innych dokumentów jeśli są wymagane w celu dokonania analizy ryzyka,
    • Po podjęciu pozytywnej decyzji o finansowaniu następuje podpisanie umowy leasingu. Należy wtedy najczęściej uiścić opłatę początkową (tzw. czynsz inicjalny),
    • Samochód musi następnie zostać zarejestrowany i przekazany użytkownikowi.

    Jak widać, wzięcie samochodu w leasing na firmę nie powinno sprawić najmniejszych problemów proceduralnych. W każdej firmie pracują doradcy, którzy mogą dodatkowo pomóc w wyborze optymalnego rozwiązania i dopełnienia przez klienta wszystkich wymogów proceduralnych. Jeżeli wybierzesz dobrą firmę leasingową, to cały proces może zająć nawet mniej niż dobę!

    Auto w leasingu – zalety

    Leasing auta, niezależnie od wyboru jego formy, stanowi bardzo korzystne rozwiązanie i w większości przypadków znacznie przewyższa inne formy pozyskiwania środków, takie jak kredyty czy pożyczki bankowe.

    Jakie są główne zalety, które niesie za sobą leasing samochodowy dla firm?

     

    • Atrakcyjne koszty – tutaj dużo zależy oczywiście od wyboru firmy leasingowej oraz konkretnej sytuacji leasingobiorcy. Niektóre warunki są negocjowalne, dlatego można wywalczyć sobie naprawdę dobrą ofertę. Niższy czynsz inicjalny, a zatem koszty całego leasingu najczęściej występują w przypadku przedsiębiorstw działających już jakiś czas na rynku. Liczy się również wiarygodność i małe ryzyko po stronie firmy udzielającej finansowanie.
    • Korzyści podatkowe – zakup auta na firmę wiąże się z licznymi przywilejami dla leasingobiorcy. Po pierwsze może on odliczyć podatek VAT w wysokości 50 lub nawet 100 proc. Z pierwszą sytuacją mamy do czynienia wówczas, gdy auto, oprócz spełniania swojej funkcji biznesowej, służy równocześnie na potrzeby prywatne. Jeżeli jest to samochód na firmę, który użytkowany jest jedynie służbowo, można odliczyć pełny podatek. Dochodzą wtedy jednak dodatkowe formalności, takie jak zgłoszenie auta na formularzu VAT-26 do urzędu skarbowego, ewidencja przebiegu, czy konieczność wdrożenia wewnętrznych zasad związanych z jego eksploatacją.
    • Wygoda – leasing na auto możesz dopasować do własnych potrzeb. W zależności od tego, czy wolisz ponieść większe koszty na początku, dokonywać samodzielnie odpisów amortyzacyjnych oraz wykupić (lub też nie) samochód po zakończeniu umowy, możesz wybrać leasing operacyjny lub finansowy. Dodatkowo istnieją duże możliwości uzgadniania warunków umowy.
    • Niewielka liczba formalności – procedura leasingowa jest zazwyczaj dużo łatwiejsza niż ubieganie się o kredyt bankowy. Dodatkowo istnieje procedura uproszczona, dotycząca właśnie samochodów osobowych oraz dostawczych do 3,5 t. Nie trzeba wówczas przedstawiać dokumentów finansowych, wystarczy jedynie wniosek oraz podstawowe dane dotyczące firmy.

    Leasing samochodów używanych

    Rzeczą, z której wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jest fakt, że leasing na samochód może równie dobrze obejmować auta używane. Pojawiają się tu, co prawda dodatkowe formalności związane z dokonaniem jego wyceny. Konieczne jest określenie dokładnej wartości przedmiotu leasingu, aby można było ustalić jego całkowity koszt, a co za tym idzie, ratę leasingową. Należy również pamiętać, że dla odliczenia podatku od towarów i usług, na sprzedaż samochodu, powinna zostać wystawiona faktura z 23% VAT-em. Firmy leasingowe najchętniej udzielają finansowania na samochody nie starsze niż 6 lat, ponieważ wówczas ograniczone są awarie i inne negatywne sytuacje związane z użytkowaniem auta. Z racji tego, że wszystkie dodatkowe opłaty (rzeczoznawca, przeglądy itp.) pokrywa leasingobiorca, za korzystniejszy uważa się jednak wybór nowych samochodów, prosto z salonu. Warto jednak mieć świadomość, że egzemplarze używane mogą stać się bez problemu przedmiotem leasingu.

    Samochód na firmę jednoosobową – czy to możliwe?

    Odpowiedź na to pytanie jest prosta, a brzmi: oczywiście, że tak! Jednoosobowa działalność gospodarcza to również przedsiębiorstwo, a zatem przysługuje mu prawo korzystania z leasingu na samochód służbowy. Możliwe jest również odliczenie podatku oraz korzystanie ze wszystkich zalet, jakie niesie za sobą omawiany produkt finansowy. Ważne jest to, aby dany podmiot był płatnikiem VAT. Należy liczyć się również z tym, że dla łatwej procedury i korzystnych warunków umowy potrzebna jest wiarygodność w oczach leasingodawcy, a więc najlepiej, jeżeli firma istnieje już jakiś czas. Niezależnie od sytuacji warto jednak skontaktować się z doradcą i ustalić wszystkie kwestie indywidualnie.

    Podsumowanie

    Samochód w leasingu pozwala zwiększyć mobilność podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, przy atrakcyjnym rozłożeniu kosztów i znacznych możliwościach w zakresie redukcji obciążenia podatkowego. Powyższy artykuł powinien rozwiać wszystkie wątpliwości i znacznie ułatwić podjęcie decyzji o wyborze konkretnej propozycji. Jeżeli szukasz oferty uszytej na miarę, zapraszamy do SGB Leasing. Specjalizujemy się w umowach leasingu operacyjnego, finansowego oraz pożyczkach leasingowych. Posiadając spółdzielcze korzenie, chętnie wsłuchujemy się w potrzeby naszych Klientów. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji, zadzwoń do naszego doradcy lub skontaktuj się poprzez formularz dostępny na stronie.

    Zapytaj o leasing!

    Przeczytaj również: