Blog

Ranking najlepiej sprzedających się samochodów w Japonii w 2024 roku


    Japoński rynek motoryzacyjny jest unikalny na skalę światową. Z jednej strony Japonia to jeden z największych producentów samochodów na świecie, z globalnymi gigantami, takimi jak Toyota, Honda, Nissan czy Suzuki. Z drugiej strony, rynek krajowy różni się znacząco od rynków w Europie czy Ameryce Północnej. Najbardziej charakterystycznym elementem są kei-cary – niewielkie samochody, które dominują w sprzedaży w Japonii, a których popularność w innych częściach świata jest marginalna. Kei-cary odpowiadają za dużą część sprzedaży w kraju, a modele takie jak Honda N-BOX czy Suzuki Spacia od lat znajdują się na szczycie rankingów.
    Co więcej, Japonia wyróżnia się dużą różnorodnością modeli dostępnych wyłącznie na rynku krajowym, które nie są eksportowane. Jest to efektem specyficznych wymagań lokalnych konsumentów, takich jak potrzeba kompaktowych pojazdów o niskim zużyciu paliwa i funkcjonalności w warunkach miejskich. Ważnym aspektem jest także przywiązanie do jakości oraz technologii – japońscy konsumenci cenią zaawansowane systemy bezpieczeństwa, nowoczesne napędy hybrydowe i elektryczne oraz trwałość pojazdów.


    Różnice w stosunku do europejskiego rynku samochodów
    Różnice między japońskim a europejskim rynkiem motoryzacyjnym są znaczące, zarówno w preferencjach konsumentów, jak i w dostępnych modelach. W Japonii największy udział w rynku mają małe samochody, w tym kei-cary, podczas gdy w Europie królują kompaktowe hatchbacki (np. Volkswagen Golf, Ford Focus) i coraz popularniejsze SUV-y. W Japonii SUV-y także zyskują na popularności, ale w mniejszym zakresie, a ich wersje są zazwyczaj mniejsze i bardziej przystosowane do miejskich warunków.
    Kolejną różnicą jest infrastruktura. Japonia ma bardzo rozwiniętą sieć transportu publicznego, w tym koleje i metro, co zmniejsza potrzebę posiadania dużych samochodów do codziennych dojazdów. W Europie, zwłaszcza poza dużymi miastami, samochody często służą jako podstawowy środek transportu, co sprawia, że ich użytkownicy preferują bardziej uniwersalne modele o większych rozmiarach.
    Japoński rynek charakteryzuje się także większym udziałem pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Wynika to z polityki rządu, który promuje ekologiczne rozwiązania, oraz z dużego zaawansowania technologicznego lokalnych producentów. Europa również podąża w kierunku elektryfikacji, ale tempo zmian jest różne w zależności od kraju.

    Ranking najlepiej sprzedających się samochodów w Japonii w 2024 roku
    Ranking najlepiej sprzedających się samochodów w Japonii w 2024 roku przyniósł kilka interesujących zmian, zwłaszcza w czołówce. Honda N-BOX, jeden z najpopularniejszych kei-carów na japońskim rynku, po raz kolejny zdominowała ranking, utrzymując swoją pozycję lidera. Model ten sprzedał się w liczbie 173 395 egzemplarzy, co oznacza spadek o 9% w porównaniu do roku poprzedniego. Niezmiennie pozostaje ulubieńcem japońskich kierowców, szczególnie tych mieszkających w dużych miastach, gdzie kompaktowe rozmiary i oszczędność paliwa są kluczowymi czynnikami przy wyborze samochodu.


    Na drugim miejscu pojawiła się Suzuki Spacia, która odnotowała spektakularny wzrost popularności. Model ten awansował aż o 4 pozycje w stosunku do ubiegłego roku, osiągając sprzedaż na poziomie 138 664 egzemplarzy, co oznacza imponujący wzrost o 39%. Spacia zdobyła uznanie klientów dzięki przestronności, funkcjonalności i nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, które idealnie wpisują się w potrzeby rodzin oraz osób poszukujących wszechstronnych kei-carów.


    Toyota Corolla, ikona japońskiej motoryzacji, zajęła trzecie miejsce, również poprawiając swoją pozycję o jedno miejsce w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż tego modelu wyniosła 138 051 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 6,1%. Corolla, znana ze swojej niezawodności i niskich kosztów utrzymania, pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli zarówno w Japonii, jak i na rynkach międzynarodowych.
    Czwartą lokatę zajął Toyota Yaris, który spadł o dwa miejsca w rankingu. Mimo że sprzedano 132 110 egzemplarzy, wynik ten oznacza spadek o 19,1% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Yaris, choć wciąż popularny, zdaje się ustępować miejsca nowszym modelom, które lepiej odpowiadają na zmieniające się potrzeby konsumentów.
    Na piątym miejscu znalazła się Toyota Sienta, ze sprzedażą na poziomie 95 311 sztuk, co stanowi spadek o 14,7%. Kompaktowy minivan nadal przyciąga klientów szukających przestronnego i praktycznego pojazdu do jazdy miejskiej, jednak jego popularność maleje, co może wskazywać na rosnącą konkurencję w tym segmencie.


    Szóste miejsce zajmuje Nissan Note, który awansował o 2 pozycje i odnotował sprzedaż na poziomie 87 200 egzemplarzy (-2,7%). Ten popularny hatchback nadal cieszy się uznaniem klientów dzięki nowoczesnym technologiom, w tym elektrycznemu napędowi e-POWER, który zapewnia znacznie lepsze osiągi i oszczędność paliwa.
    Na siódme miejsce wdarł się Suzuki Hustler, który awansował aż o 7 pozycji. Sprzedaż modelu wyniosła 78 652 egzemplarze, co oznacza wzrost o 16,4%. Hustler, łączący cechy kei-cara i SUV-a, zdobył uznanie za swój unikalny design, praktyczność i możliwości jazdy w trudniejszych warunkach.

    Ósme miejsce zajęło Daihatsu Tanto, które spadło aż o 5 pozycji, osiągając wynik 72 580 sprzedanych egzemplarzy. Spadek sprzedaży o 44,9% wskazuje na trudności modelu w utrzymaniu popularności, co może być spowodowane większą konkurencją w segmencie kei-carów.
    Na dziewiątym miejscu uplasowała się Honda Freed, która awansowała o 6 pozycji, z wynikiem 70 895 sprzedanych egzemplarzy (+9%). Ten kompaktowy minivan cieszy się dużą popularnością wśród rodzin, oferując wygodę, przestronność i nowoczesne rozwiązania technologiczne.
    Dziesiątkę zamyka Nissan Serena, który również awansował o 7 miejsc. Model ten sprzedał się w liczbie 68 496 egzemplarzy (+9%), zdobywając uznanie klientów jako wszechstronny i przestronny minivan idealny do dłuższych podróży.

    Tabela TOP 10

     

    Miejsce Model Sprzedaż (2024) Zmiana pozycji Zmiana sprzedaży
    1 Honda N-BOX 173 395 -9%
    2 Suzuki Spacia 138 664 +4 +39%
    3 Toyota Corolla 138 051 +1 +6,1%
    4 Toyota Yaris 132 110 -2 -19,1%
    5 Toyota Sienta 95 311 -14,7%
    6 Nissan Note 87 200 +2 -2,7%
    7 Suzuki Hustler 78 652 +7 +16,4%
    8 Daihatsu Tanto 72 580 -5 -44,9%
    9 Honda Freed 70 895 +6 +9%
    10 Nissan Serena 68 496 +7 +9%

     

     Ciekawym zjawiskiem jest spadek zainteresowania Toyotą Prius, która po latach obecności w pierwszej dziesiątce wypadła z rankingu. Mimo wprowadzenia na rynek nowej generacji tego legendarnego modelu, pierwszego seryjnie produkowanego pojazdu hybrydowego, konkurencja w segmencie ekologicznych samochodów jest coraz większa. Konsumenci mają obecnie szeroki wybór nowoczesnych hybryd i pojazdów elektrycznych, co wpłynęło na wyniki sprzedaży Priusa.
    Dlaczego małe samochody są tam tak popularne?
    Popularność małych samochodów w Japonii, zwłaszcza kei-carów, wynika z kilku kluczowych czynników:

    1. Przepisy i ulgi podatkowe: Kei-cary są objęte preferencyjnymi przepisami podatkowymi i niższymi kosztami ubezpieczenia, co czyni je znacznie tańszymi w eksploatacji. Są także łatwiejsze do zarejestrowania, zwłaszcza w miastach, gdzie wymaga się potwierdzenia dostępności miejsca parkingowego dla większych pojazdów.
    2. Gęstość zaludnienia: Japonia jest jednym z najbardziej zaludnionych krajów na świecie, co sprawia, że przestrzeń w miastach jest bardzo ograniczona. Wąskie ulice, niewielkie miejsca parkingowe i ogólny brak przestrzeni sprawiają, że małe samochody są bardziej praktyczne i wygodne w codziennym użytkowaniu.
    3. Ekonomia paliwowa: Małe samochody są zazwyczaj bardzo oszczędne pod względem zużycia paliwa, co ma ogromne znaczenie w kraju, gdzie ceny paliw są stosunkowo wysokie, a świadomość ekologiczna społeczeństwa jest rozwinięta.
    4. Styl życia: Dla wielu Japończyków samochód jest środkiem transportu głównie do dojazdów do pracy lub na krótkie dystanse, co czyni kei-cary wystarczającym wyborem. Większość rodzin, jeśli potrzebuje większego pojazdu, często wybiera minivany lub SUV-y, które są używane głównie w weekendy i na dłuższe wyjazdy.
    5. Kultura i estetyka: Japończycy cenią minimalistyczne i funkcjonalne rozwiązania, co idealnie odzwierciedlają małe, ale dobrze zaprojektowane samochody. Kei-cary są często wyposażone w zaawansowane technologie i oferują maksymalną funkcjonalność na ograniczonej przestrzeni, co odpowiada na lokalne potrzeby.
      Podsumowując, popularność małych samochodów w Japonii jest efektem połączenia praktycznych potrzeb, przepisów prawnych, oraz kulturowego podejścia do minimalizmu i efektywności. Dzięki temu rynek japoński wyróżnia się na tle innych regionów świata.