Blog

Leasing – najważniejsze zmiany dla leasingobiorców po 1 stycznia 2019r.

zmiany w leasingu 2019

    Kiedy w ostatnim kwartale 2018 roku resort finansów opublikował pierwsze informacje w związku z planowanymi zmianami podatkowymi, obejmujące również polski rynek leasingu, w branży zrobiło się gorąco. Aktualizacja przepisów do dnia dzisiejszego budzi niemałe kontrowersje i spore wątpliwości. Jak zmiany wpłynęły na leasing? Co z tego wynika dla klientów?

    Leasing 2019 – nowy rok, nowe przepisy

    1 stycznia 2019 roku zostały zaktualizowane przepisy dotyczące m.in. opodatkowania leasingu oraz zasad nabywania i użytkowania pojazdów osobowych w przedsiębiorstwach. Zmiany te poprzedziła treść nowelizacji, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, a dokładniej w Ustawie z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

    Kontakt

    Zgodnie z nową uchwałą:

    • w kwestii samochodów, które użytkowane są wyłącznie w ramach prowadzonej działalności (np. rejestr przebiegu tożsamy z ewidencją dla celów VAT), koszt określa wciąż 100% wydatków eksploatacyjnych, np. paliwo.
    • w kwestii samochodów osobowych, które użytkowane są zarówno w ramach prowadzonej działalności, jak i do celów prywatnych, koszt określa 75% wydatków eksploatacyjnych, np. paliwo, naprawy czy serwis auta.
    • limit amortyzacji został zwiększony: w przypadku nabywania pojazdu osobowego do kwoty 150.000 zł dla samochodów hybrydowych oraz spalinowych, natomiast w przypadku nabywania samochodów elektrycznych do kwoty 225.000 zł (do konca 2018 r. limit ten wynosił 20.000 euro).
    • leasing operacyjny pojazdów osobowych został objęty limitem 150.000 zł w kwestii samochodów hybrydowych oraz spalinowych oraz limitem 225.000 zł w przypadku samochodów elektrycznych, przy czym do końca 2018 r. limit ten nie istniał.
    • wszystkie wydatki związane z leasingiem są wykluczone z limitu 75% zaliczenia w koszty z jednym zastrzeżeniem – jeśli rata leasingu uwzględnia wydatki eksploatacyjne, tj. serwis czy wymiana opon, ta część raty objęta jest limitem 75%, natomiast koszt finansowania już nie.

    leasing operacyjny samochodów

    Lista interpretacji najważniejszych przepisów dotyczących opodatkowania leasingu:

    1. Jeśli numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) został lub zostanie ujęty w umowie leasingu podpisanej przed końcem 2018 roku po 31 grudnia 2018 r., nie obliguje to do zastosowania nowych zasad zaliczania kosztów uzyskania przychodu (KUP).
    2. Jeśli zostanie podpisana cesja umowy leasingu, która została zawarta przed końcem 2018 roku, powoduje to automatyczne przejście na nowe zasady zaliczania kosztów uzyskania przychodu, tj. uwzględnienie obowiązującego od 2019 roku limitu 150.000 zł.
    3. Podatnik, który został zwolniony z VAT-u i użytkuje pojazd osobowy tylko w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, nie ma obowiązku ewidencjonowania przebiegu, aby 100% wydatków eksploatacyjnych ująć w kosztach.
    4. Wszelkie zmiany harmonogramu umowy leasingu dotyczącej samochodu, którego wartość przewyższa 150.000 zł, zawartej przed 1 stycznia 2019 roku, obligują do zastosowania nowych przepisów w aspekcie zaliczania kosztów uzyskania przychodu. Konieczne jest uwzględnienie limitu 150.000 zł.
    5. Wszystkie przedsiębiorstwa, które biorą samochody w leasing, aby podnajmować je klientom (np. firmy rent a car czy pośrednicy, którzy oferują wynajem krótko- lub długoterminowy) są zobligowane do zastosowania limitu 150.000 zł w kosztach uzyskania przychodu od opłat w ramach leasingu.

    Kto stracił, a kto zyskał?

    Eksperci z SGB Leasing dokonali precyzyjnej analizy strat i zysków po zmianach, które zaczęły obowiązywać po 1 stycznia 2019 roku.

    Straty:

    • warto zwrócić uwagę przede wszystkim na wszystkich przedsiębiorców, którzy użytkują samochody osobowe zarówno w ramach prowadzonej działalności, jak i do celów prywatnych. Zmiany w ustawie spowodowały, że od 1 stycznia 2019 roku mogą zaliczać w koszty uzyskania przychodu wyłącznie 75% całości wydatków eksploatacyjnych (m.in. oleje, paliwo, części zamienne, serwisowanie, opłaty parkingowe czy autostradowe etc.), co skutkuje znacznym wzrostem podstawy do opodatkowania. Ponadto zmiana dotyczy nie tylko użytkujących w ten sposób auto osobowe w ramach umowy leasingu podpisanej od 1 stycznia 2019 r., ale również tych zawartych przed końcem 2018 roku.
    • wszyscy przedsiębiorcy, którzy po 1 stycznia 2019 roku zdecydują się na leasing lub wynajem pojazdu osobowego, którego wartość przekracza 150.000 zł. Koszt uzyskania przychodu w ich przypadku to część czynszu inicjalnego i raty, która w proporcji do wartości auta nie przekracza 150.000 zł (samochody hybrydowe i spalinowe) lub 225.000 zł (samochody elektryczne).
    • wszyscy sprzedający samochody osobowe, które nie są w pełni zamrotyzowane i którego wartość w momencie zakupu przekraczała 150.000 zł.

    Zyski:

    • zysk jest zdecydowanie jednostkowy i dotyczy wszystkich przedsiębiorców posiadających lub chcących kupić czy też wziąć kredyt na pojazd osobowy, którego wartość przekracza 86.000 zł, ale nie przewyższa kwoty 150.000 zł w przypadku samochodów spalinowych i hybrydowych oraz kwoty 225.000 zł w przypadku samochodów elektrycznych.

    Zmiany w leasingu 2019 – podsumowanie

    Dodatkowa kwestia, która mocno zastanawiała polskich przedsiębiorców, dotyczyła limitu 150.000 zł a możliwością wykupu pojazdu z leasingu. Właściciele firm dociekali, czy nowe przepisy nie zawierają luki, która pozwala na podwójne naliczanie limitu. Przy tej okazji warto pochylić się nad istotnym aspektem niezależności transakcji wobec leasingu operacyjnego i wykupu. To właśnie cena samochodu osobowego stanowi podstawę do naliczania odpowiedniej kwoty wliczanej w ostateczne koszty. Wykup jest odrębną transakcją – jeżeli wartość auta osobowego nie przekracza limitu 150.000 zł, przedsiębiorca może amortyzować całą kwotę za auto, jeśli zdecyduje się ująć samochód w ramach środków trwałych.

    Nasi eksperci zgodnie twierdzą, iż nowe przepisy to kondensacja zarówno pozytywnych, jak iż negatywnych zmian. Co czeka branżę leasingu w przyszłości i czy należy spodziewać się kolejnych nowelizacji? O tym będziemy z pewnością informować na bieżąco.

    Kontakt

    Przeczytaj również: