Blog

Leasing fabryczny, oferowany przez dealerów, dostawców i komisy samochodowe – czy to się opłaca?

leasing fabryczny

    Leasing jest opłacalny przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy chętnie korzystają z tego sposobu finansowania. Specyficzną jego formą jest leasing fabryczny. Na czym polega i czy opłaca się z niego skorzystać?

    Kliknij i uzyskaj leasing

    Czym jest leasing fabryczny?

    Leasing fabryczny oferowany jest przez podmioty, które bezpośrednio związane są z produkcją lub sprzedażą danego środka trwałego. Najczęściej są to producenci i dostawcy aut, maszyn i urządzeń rolniczych, budowlanych lub medycznych. Leasingodawcy fabryczni to przeważnie firmy działające w ramach tej samej grupy kapitałowej. W przypadku samochodów są to np. Toyota Leasing, Volkswagen Leasing, Renault Credit Polska, PSA Finance, FCA Leasing. Oznacza to, że leasing fabryczny nie jest świadczony przez wyspecjalizowaną firmę leasingową, ale bezpośrednio przez dostawcę środka trwałego lub firmę ściśle powiązaną z producentem danej marki aut.

    Producenci i dystrybutorzy danego środka trwałego przedstawiają klientom swoją ofertę leasingu we własnym punkcie sprzedaży. Jeśli przedsiębiorca jest zdecydowany na konkretny produkt danej marki, to bezpośrednio u dystrybutora, dealera lub w komisie samochodowym może więc starać się o finansowanie w formie leasingu fabrycznego.

    Jednak często usługa leasingu fabrycznego oceniana jest przez klientów negatywnie – przede wszystkim ze względu na brak wykwalifikowanej kadry zajmującej się sprzedażą leasingu (brak fachowego doradztwa), brak kontaktu i dedykowanego opiekuna ze strony finansującego podczas trwania umowy oraz niekorzystne dla leasingobiorcy zapisy w umowach (wysokie kary, ukryte koszty, dodatkowe opłaty, niekorzystne przeliczenia). Takie umowy leasingu podpisuje się na odległość lub w nielicznych placówkach producenta czy dystrybutora. Jakość obsługi, jej dostępność oraz atrakcyjność stanowią więc słaby punkt takiej oferty.

    Leasing fabryczny – wady i zalety

    W przypadku tej formy finansowania przedsiębiorcy wymieniają raczej więcej wad niż zalet. Producentowi lub dostawcy określonych dóbr zależy głównie na zysku i jak największej sprzedaży swoich produktów dlatego zazwyczaj oferowany przez niego leasing ma być szybki i łatwo dostępny co nie oznacza, że jest on atrakcyjny cenowo dla klientów.

    Do głównych zalet leasingu fabrycznego możemy zaliczyć:

     

    • Szybki czas otrzymania decyzji o finansowaniu.
    • Mało formalności.
    • Dostępność przedmiotów leasingu.
    • Łatwy i szybki wybór – bez potrzeby porównywania ofert dostępnych na rynku.

    Jest to rozwiązanie odpowiednie dla tych przedsiębiorców, którzy mają sprecyzowany cel zakupowy oraz zależy im na konkretnym przedmiocie i modelu od wybranego producenta. Nie zależy im też na wyszukiwaniu i porównywaniu dostępnych na rynku ofert leasingu w celu wybrania tej najkorzystniejszej dla siebie, ale na czasie oraz konkretnym przedmiocie. Należy jednak pamiętać, że umowy oferowane przez leasingodawców fabrycznych najczęściej nie przewidują kwestionowania zapisów i ich negocjacji, więc w przyszłości, już po zawarciu umowy, mogą pojawić się nieprzyjemne niespodzianki i dodatkowe koszty.

    Podstawowymi wadami leasingu fabrycznego przede wszystkim są:

     

    • Brak konkurencyjności – niejednokrotnie producenci i dystrybutorzy leasingu fabrycznego należą do tej samej grupy kapitałowej, a przez to oferty nie są konkurencyjne i oferują podobne warunki.
    • Niekorzystne warunki – oferta często z pozoru wygląda atrakcyjnie, ale po przeanalizowaniu zapisów samej umowy oraz ich ogólnych warunków może okazać się, iż ostatecznie warunki te będą niekorzystne w porównaniu do innych firm leasingowych. Jeśli przedsiębiorcy zależy na jak najlepszym leasingu, to powinien dokładnie prześledzić wszystkie za i przeciw oraz rozeznać się w sytuacji rynkowej i wybrać ofertę, która będzie dla niego najlepsza.
    • Słaby kontakt – przedsiębiorca, który decyduje się na formę finansowania w postaci leasingu fabrycznego, najczęściej chciałby poznać wszystkie za i przeciw takiego rozwiązania, licząc na fachowe doradztwo w tym zakresie. Niestety ograniczona lub niewykwalifikowana w temacie leasingu kadra pracownicza dostawcy lub producenta często nie potrafi odpowiedzieć na pytania i wątpliwości klienta, przez co pozostaje on wieloma niewiadomymi, które mogą w przyszłości generować rozmaite problemy. Dodatkowo w przypadku leasingu fabrycznego kontakt z klientem często ograniczony jest do przedstawienia oferty i podpisania umowy i nierzadko odbywa się na odległość. Firmy leasingowe również po zawarciu umowy i w trakcie jej trwania potrafią pomóc, doradzić i odpowiedzieć na pytania, które pojawiają się w trakcie. W przypadku leasingu fabrycznego takiej pomocy na każdym etapie można nie otrzymać.
    • Niejasna umowa – umowy leasingu fabrycznego często odstają formą od tych proponowanych przez firmy leasingowe. Brakuje w nich często jasnych zapisów związanych z przebiegiem, zakończeniem czy wypowiedzeniem umowy. Warto dokładnie przeanalizować umowę lub skonsultować ją ze specjalistą, gdyż niektóre takie oferty mogą okazać się ostatecznie niekorzystne (na przykład mogą w umowie znaleźć się zapisy dotyczące naliczania ogromnych kar za opóźnienia w płatnościach, wysokich opłatach za rozliczenie szkody, możliwości zmiany wysokości rat przez leasingodawcę lub wypowiedzenia umowy przed czasem).
    • Brak wyboru – leasing fabryczny oferowany często klientom jako jedyny nie pozostawia przedsiębiorcy wyboru. Po pierwsze – nie może on wybierać spośród, chociażby kilku firm leasingowych, które proponowałyby konkurencyjne oferty i warunki. Po drugie – w przypadku leasingu fabrycznego firmy te mogą chcieć wdrożyć kolejne warunki, a leasingobiorca (jeśli chce skorzystać z tej usługi) musi się na nie zgodzić, gdyż w przeciwnym razie umowa nie dojdzie do skutku.

    Wybór leasingu fabrycznego – czy się opłaca?

    Warto dokładnie sprawdzić, jakie pułapki może zawierać oferta leasingu fabrycznego danego dealera lub producenta. Należy dokładnie przeanalizować warunki umowy – zwłaszcza, jeśli taki sposób finansowania ma być jak najkorzystniejszy i opłacalny. Często leasing fabryczny przedstawiany jest klientom jako wyjątkowo tani i reklamowany jako np. leasing 100% czy 102%. Niestety później może okazać się, że zawiera wiele ukrytych lub dodatkowych opłat, które pojawiają się po podpisaniu umowy leasingu

    Indywidualną kwestią jest, czy warto zainteresować się oferta leasingodawców fabrycznych, czy lepiej skorzystać z opcji firm leasingowych. Leasing fabryczny jest dość szybką opcją, w której występuje mało formalności i przy tym duża dostępność oferowanych przedmiotów. To są największe atuty tego sposobu finansowania, ale ma on także swoje wady, które trzeba dokładnie przeanalizować i po ich uwzględnieniu dokonać ostatecznego wyboru.

    Kliknij i uzyskaj leasing

    W każdym przypadku – bez względu na to, czy jest to leasing fabryczny, czy oferowany przez firmy leasingowe, należy zaznajomić się z umową i jej warunkami oraz wyjaśnić pojawiające się pytania i wątpliwości. W SGB Leasing oferujemy jasne i przejrzyste warunki oraz wsparcie na każdym etapie trwania umowy.

    Przeczytaj również: